DR: Dårlig skolestart kan skade chancer for job og uddannelse senere i livet

20160509-185306-100027.jpg

Trivsel i skolestarten kan have enorm betydning for skolebørn. Og er trivslen dårlig, kan det have langvarige konsekvenser gennem hele skolelivet og videre i uddannelsessystemet.

Det viser en undersøgelse, som VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd har lavet for Egmont Fonden. Her har forskere fulgt næsten 5.000 børn født i efteråret 1995 og frem til og med 22-årsalderen.

Hver sjette barn i undersøgelsen havde to eller flere trivselsudfordringer som syvårig. Det er for eksempel psykiske udfordringer, koncentrationsmæssige udfordringer og konflikter med kammerater eller læreren.

De børn havde ifølge rapporten større risiko for ikke at have gennemført en ungdomsuddannelse og stå uden job eller uddannelse i starten af tyverne end de børn, der ikke havde nogen trivselsudforinger som 7-årige.

Læs mere om undersøgelsen på DR.dk