Artikler

zippy1.png

Zippys Venner er et meget veldokumenteret materiale. Vi har her samlet en del af den dokumentation, der foreligger på brugen af Zippys Venner i undervisningen og et par interessante artikler, der belyser værdien af undervisningssystemer som Zippys Venner.

Forskningsprojekt fra Tjekkiet (2015-2016) med 800 børn (14 skoler). Konklusionen på dette forskningsprojekt er særligt, at Zippys Venner fremmer:

  • behovsudskydelse
  • selvopfattelse
  • evne til at håndtere skolestress
  • ro i klassen
  • pligtopfyldelse ifht. skolearbejde
  • omstillingsevne

samt sociale evner som:

  • samarbejde
  • villighed til at spørge efter hjælp
  • konfliktløsning
  • accept af kritik
  • identifikation af uretfærdighed
  • evnen at beskrive sine følelser

- læs rapporten

Research on the Zippy program in Norway (2007-2011), forskningsprojekt med 1.500 børn – læs konklusionerne

Undervisningsministeriets undersøgelse om Undervisningsmiljø og Trivsel udarbejdet af Rambøll nævner Zippy's Friends som eksempel på virkningsfuld indsats (se s. 7) – læs rapporten

Olenka Dean: Doktorafhandling: How effective is Zippy's Friends for developing the coping skills of young children?læs afhandlingen

Forskningsprojekt fra Irland (2011) med 800 elever og 52 lærere fra 44 skoler i socio-økonomisk udfordrede områder: læs specialet

Forskningsprojekt fra Holland (2012-2016) med 1.200 børn på 29 skoler: læs rapporten

Artikel i Educational Journal, Vol. 32, No. 5, August 2012, 657–677; Holen et al: The effectiveness of a universal school-based programme on coping and mental health: a randomised, controlled study of Zippy’s Friends - læs artiklen

Preventionaction.org: How an imaginary stick insect helps kids cope (20.01.14)
læs artiklen

Early Childhood Research Quarterly 21, 2006: Effectiveness of a mental health promotion program to improve coping skills in young children: Zippy’s Friendslæs artiklen

Mandag Morgen, 08.09.14: Nobelpristager: Udsatte børns skæbne er afgjort før 1. klasselæs artiklen

EMU (18.05.15): Styrket trivsel er et væsentligt mål med folkeskolereformenlæs mere

Aleisha M. Clarke, Speciale i doktor i filosofi: An Evaluation of Zippy’s Friends, an Emotional Wellbeing Programme for Children in Primary Schoolslæs artiklen

SFI, Det Nationale Forskningscenter for Velfærd: Pressemeddelelse 20.05.15: Målrettet og tidlig indsats hjælper mønsterbrydere på vejlæs pressemeddelelsen